גיזת הזהב - מעובד ומסופר בידי יוסף אלון
זהו הסיפור הראשון ב"עולם המערבי" על משלחת מחקר לארצות רחוקות, והוא מתעד מפגשים מרתקים עם תרבויות חדשות ובלתי-מוכרות. הסיפור על גילגוליה של גיזת הזהב המופלאה והבאתה ליוון מקולכיס ש"בקצה העולם", דרך מעשי-הגבורה של הארגונאוטים, (Αργοναύται) ובראשם יאסון (Ίασων ), והטרגדיות שהתרחשו במהלך ההרפתקה ובהמשכה - משכו מאז ומתמיד את דמיונם של סופרים ומשוררים.
זהו סיפור גדול על גבורה אנושית, נחישות ויצירתיות, המסייעות לגיבורים להתגבר על חידות ומטלות ומכשולים על-אנושיים, על כוחה של האהבה, על נאמנות ובגידה, על רעות-לוחמים ואחוות-חותרים. בכך הוא מזכיר סיפורי מיתולוגיה אחרים, כעלילות פרסאוס , תזאוס, ואודיסאוס, ובימינו – פר גינט, "מסע בין כוכבים" ועוד. הסיפור היה ידוע כבר בימי הומרוס והוא מוזכר ב"אודיסיאה", והיה לאחד הסיפורים הידועים ביותר במיתולוגיה, שני רק ל"איליאדה" ו"אודיסיאה". המשיכו לעסוק בו גם מחברים נוספים: פינדארוס מתבאי היה הראשון (מאה חמישית לפנה"ס), באחת האודות שלו (שירי יחיד או מקהלה בליווי כלי נגינה) . היו עוד מחברים, אך הידוע שבכולם הוא אפולוניוס מרודוס, (אמצע מאה שלישית לפנה"ס) שסיפר את כל הסיפור במלואו בפואמה האפית הגדולה שלו "ארגונאוטיקה". הסיפור נמצא גם ב"מטמורפוזות" של אובידיוס (מאה שניה). בימינו נכתב הסיפור מחדש והעיבוד המפורסם שבהם הוא "גיזת הזהב" של גרייבס.
הסיפור "השאיר אותותיו" גם בתרבויות מאוחרות יותר: במיצר ההלאספונט , בקבוצות הכוכבים "ארגו" (שנקראה גם "ארגו נוויס") ו"טלה" והמזל טלה באסטרולוגיה, בסמלי ניו-זילנד (מסמל שם את ענף גידול הצאן והחקלאות), ואף היווה השראה לאבירי מסדר גיזת הזהב (עליו נספר בפעם אחרת) .
לפי המיתולוגיה היוונית התרחשו המאורעות המסופרים פה עוד לפני מלחמת טרויה, ורבים מהגיבורים הנזכרים בין הארגונאוטים , או צאצאיהם, נלחמו בשערי טרויה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה